Thursday, December 30, 2010

balik kg,,,

aku baru jer balik kampung kat pahang,, well, of courselah best balik kampung,, rasa cam rayalah pulak,,,
 well, dapatlah jumpa sepupu2 yg sekali setahun jer jumpa.. aku suka sangat balik kampung,, kampung aku jauh,,, nak balik, susah, so, sekali setahun jer kitorang balilk,2 pun time raya, kalu time cuti sekolah cam susah sikit,,,  bapa aku sibuk jer memanjang... well,, aku kan anak petani,, biasalh,,,

perkara yang first aku buat bika sampai kat kg,, of courselah salam dgn semua org yg ada dlm rumah 2, then,wan aku(nenek) pasti akan kata nanti kita pakai inai,,, kalu balik kampung mesti pakai inai,, MESTI!
then,, aku akan ambikla daun inai kat depan umah wan aku 2, kasi tumbuk,, then pakilah,,, taruk air asam nak bagi cepat merah..
kat depan rumah atuk aku ada tadika, so, mestilah ada taman kan,, kat situlah aku main buaian dan macam2 lagi,, pagar kat tadika 2 mesti berlubang punya,MESTI! aku kasihan kat cikgu tadika 2,, tiap2 tahun duit habis nak buat pagar,, cikgu, pakata cikgu x payah buatlah pagar 2,, bagi jer kitorang masuk main kat taman... aku ingat lagi time aku kecik dulu aku main sampai luka berdarah, siap kena jahit lagi,,, ada lagi parutnya,,,
dan benda yang paling best kat kampung aku adalah PEKAN SARI,,, tiap2 hari ada, tapi kat tmpat lain2 la.. mampuslah kalau hari2 kat bukit mendi 2 ada pekan sari,, barang2 dia murah jer, biasanya ramai cina yg jual baju,,, kalu kat TRIANG, ramai giler cina, diorang jual macam2.. aku rasa cam betul2 1 MALAYSIA,, well kat triang 2 memang ramai cina... biasalh pekan kan..wan aku pun berniaga jugak, wan aku jual sayur dgn kuih,, kadang2 ada nasi lemak n laksa,, best jugaklah,,, tapi skang nie dia x buat sgt nasi lemak dgn laksa,,, dia dah tua,, xlarat,,
kalau otw balik kelantan, kitorang kan singgah kat bentung, rumah maklong aku,, then aku punya cousin akan bawak aku round kat DESA DAMAI,, best giler,,, kesimpulannya, memang bestlah balik kg..


gambar time raya tahun lepas~~

No comments:

Post a Comment